Mededelingen van de
Vereniging van Fokkers van Draverspaarden
gepubliceerd in de Breeders Special 2023

Op onze website staat een wensenlijst, waar niet alleen onze wensen, maar ook de doelstellingen van ons bestuur staan uitgelegd. De belangrijkste aandachtspunten staan hieronder.

Jaarvergadering 2023
Net als vorig jaar zullen we in mei/juni weer een Ledenraadpleging via internet houden. Dit bevalt ons goed vanwege de uitstekende respons. We zullen er wel onze statuten voor moeten aanpassen en daar zijn we mee bezig.

Triple Crowns
De totaalteller voor de Triple Crown-potten staat nu op € 14.500. Er is o.a. een mooi bedrag van € 5.000 (!) beschikbaar voor de fokker van de eerstkomende 3-jarige NL-Triple Crown-winnaar. Dan ben je (met de Derby- en Fokkers Trofee fokpremies erbij) meteen kampioenfokker, want deze bonus wordt beschouwd als fokpremie. Er zijn nog meer potten, waarvoor de bestemming is te vinden op onze website en in tabel 1 bij dit artikel. Onze wens is dat de potten nog verder groeien en weer worden aangevuld als er een is uitgekeerd.

Fokpremies KB
Ook in 2023 worden weer fokpremies uitgekeerd aan fokkers van de echte NL-puntenpakkers op de Kortebaan. De Kortebaanbond zorgt zelf voor maximaal € 3.600 aan fokpremies, afhankelijk van het aantal kortebanen dat doorgang vindt en het aantal daaraan deelnemende paarden.

Fokpremies BL
Ook in 2023 zullen weer fokpremies worden uitgekeerd aan enkele fokkers van de meest winnende NL-producten in het buitenland. Het Bestuur van de Fokkersvereniging wil opnieuw voor totaal € 3.000 (of € 4.000?) aan BL-fokpremies zorgen, indien de leden daar in onze Jaarvergadering mee instemmen. We hopen nog steeds dat het SNDR-bestuur de niet-uitgekeerde fokpremies wil storten in de pot waar deze eigenlijk thuishoren: als fokpremies voor in het buitenland verdiend prijzengeld. Dat gaat om een bedrag van naar schatting € 10.000. Verder zoeken we nog andere sponsoren.

TCT-plan
In 2023 werkt het TCT-circuit op volledig niveau met de 2- t/m 4-jarigen, die grote prijzen gaan verdelen, met mooie fokpremies voor NL-fokkers ter waarde van totaal zo’n € 50.000. Het belooft een boeiend en spannend jaar te worden!

De hoogste fokpremies
In tabel 1 staan de fokpremies in de belangrijkste koersen is ons land. De NL-klassiekers worden door de grotere jaargangen steeds hoger gedoteerd, met navenant hogere fokpremies. In de middelste kolom staat de fokpremie van 10 % van de geschatte 1e prijs. In de Fokkers Trofee en  de Breeders Crown 20%. In de Prijs der Giganten schuift de hoogste fokpremie door naar de eerste in de prijzen vallende NL-draver, zoals afgelopen jaar met Floris Baldwin het geval was. Albert Ebbinge ontving toen € 3.300.
In de TCT koersen worden de fokpremies doorgeschoven en allemaal uitgekeerd, ook naar de niet geplaatste paarden, zelfs naar de uitgeschakelde. Alleen wanneer er geen NL-deelnemers zijn, dan is er geen uitkering, zoals in de TCT Derby der 3-jarigen in 2022. Bij de TCT Derby der 3-jarigen staat in de tabel € 5.000 à € 10.000, want dit is er te winnen voor de fokker(s): € 5.000 als er dan 5 of meer NL-deelnemers (en dus ook 5 fokpremies) zijn en € 10.000 als een fokproduct de enige NL-deelnemer is, zelfs indien hij is uitgeschakeld! En dan wordt je waarschijnlijk wel kampioenfokker bij de fokkers. Behalve als er een Triple Crown winnaar komt, die € 5.000 beurt plus nog wat premies. Het kan tegenwoordig alle kanten op met de fokpremies.  Ook de “kleinste” fokker heeft kansen op “groot” geld. Fokken wordt steeds leuker.

Boven: Het aantal geregistreerde NL-veulens per jaar.
Het effect op de doteringen in de Klassiekers zien we ca. 3 jaar later.
Het prijzengeld blijft in de komende jaren voorlopig stijgen
en de fokpremies gaan mee omhoog!!