Mededelingen van de
Vereniging van Fokkers van Draverspaarden
gepubliceerd in de Breeders Special 2024

Op onze website staat een wensenlijst, waar niet alleen onze wensen, maar ook de doelstellingen van ons bestuur staan uitgelegd. De belangrijkste aandachtspunten staan hieronder.

Ledenraadpleging 2024
Net als vorig jaar zullen we in mei/juni weer een Ledenraadpleging via internet houden. Dit bevalt ons goed vanwege de uitstekende respons. We zullen er wel onze statuten voor moeten aanpassen en daar zijn we mee bezig.

Fokkers Trofee verplaatst
In overleg met diverse partijen is besloten om de Fokkers Trofee te laten verrijden tussen de Sweepstakes en de Derby in, met voldoende tussenposes. Een veel logischer volgorde, met de Derby als sluitstuk van de Triple Crown. Zo wordt het seizoen voor de NL-paarden ook minder lang en komen er hopelijk meer deelnemers aan de Fokkers Trofee.

Triple Crowns
In 2023 waren er twee Triple Crown winnaars, waarvoor totaal € 10.000 is uitgekeerd. Er zat daarna nog € 4.500 in de pot. Dat is intussen aangevuld met € 2.500 door de Stg. NDR en € 2.000 door de Fokkersvereniging tot een totaal van € 9.000. Er is nu een bedrag van € 3.000 beschikbaar voor de fokker van de eerstvolgende 3-jarige NL-Triple Crown-winnaar. En er zijn nog meer potten, waarvoor de bestemming is te vinden op onze website. Onze wens is dat de potten nog verder groeien en weer worden aangevuld als er een is uitgekeerd.

Fokpremies KB
Ook in 2024 worden weer fokpremies uitgekeerd aan fokkers van de echte NL-puntenpakkers op de Kortebaan. De Kortebaanbond zorgt zelf voor circa € 3.500 aan fokpremies, afhankelijk van het aantal kortebanen dat doorgang vindt en het aantal daaraan deelnemende paarden.

Fokpremies BL
Ook in 2024 zullen weer fokpremies worden uitgekeerd aan enkele fokkers van de meest winnende NL-producten in het buitenland. Dit ter compensatie van “gederfde” inkomsten. Het moet fokkers stimuleren om hun veulens in het NL-stamboek te zetten. Het Bestuur van de Fokkersvereniging wil aan haar leden voorstellen om volgend jaar voor totaal € 5.000 aan BL-fokpremies beschikbaar te stellen voor de 5 hoogste BL-winsommen in 2024. Wij doen dan iets dat de meeste andere landen niet doen. Met daarbij de nieuwe voorwaarde dat alleen fokkers meedingen die hun fokproduct hebben verkocht. Dus niet voor fokkers, die als eigenaar er zelf voor kiezen om in het buitenland te starten voor hoog prijzengeld. We hopen dat het SNDR-bestuur ook een bijdrage wil leveren als we deze restrictie aanbrengen. Verder zoeken we nog andere sponsoren.

TCT-programma
In 2024 wordt het TCT-circuit gecontinueerd op het bekende hoge niveau, met mooie fokpremies voor NL-fokkers ter waarde van totaal zo’n € 50.000 en met een mooie bijdrage van totaal € 50.000 aan de NL-Klassiekers. Het belooft weer een boeiend en spannend jaar te worden!

De fokpremies
Dat je met één fokproduct Fokkerskampioen kan worden heeft de Familie Folkers vorig jaar bewezen. Zij ontvingen in 2023 een ongekend hoog bedrag van € 21.745. Daarbij zat € 1.015 aan BL-fokpremies over 2022, € 5.000 voor de 3e plaats in de TCT-Derby en de Triple Crown bonus van € 5.000. De rest via de NL-klassiekers. Vorig jaar werd totaal voor € 208.500 aan fokpremies uitgekeerd, incl. Triple Crown-bonussen, TCT-, KB- en BL-fokpremies. In het voorgaande jaar was het € 186.500, zonder een Triple Crown-bonus. De Familie Folkers haalde ruim 10 % uit de grote ruif, met één fokproduct. Dat kan dus. Laat dit een stimulans zijn voor anderen om ook zo’n product te fokken. Maar dan wel in het NL-Stamboek.

Boven: Het aantal geregistreerde NL-veulens per jaar.
Het effect op de doteringen in de Klassiekers zien we ca. 3 jaar later.
Het prijzengeld blijft in de komende jaren voorlopig stijgen
en de fokpremies gaan mee omhoog!!